Alko työpaikkana

Keskeiset tekijät alkolaisessa kulttuurissa ovat onnistumisia tukeva johtaminen ja esihenkilötyö sekä oman osaamisen kehittäminen ja osaamisen jakaminen kollegoille.

Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus on meille tärkeää: että jokainen alkolainen tulee hyväksytyksi sellaisena kuin on, riippumatta esimerkiksi iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, kulttuuritaustasta tai uskonnosta. Erilainen osaaminen, kyvyt ja kokemustaustat ovat meille työyhteisönä iso rikkaus ja voimavara.

Osaaminen ja koulutus

Henkilöstön osaaminen on Alkossa ylpeyden aihe ja siihen panostetaan. Alkolainen osaaminen on vahvaa ja monipuolista tuotetuntemusta, osaamisen jakamista ja huipputason asiakaspalvelua.

Jokaiselle alkolaiselle taataan hyvä perehdytys työn tekemiseen sekä vahva perusta tuote- ja palveluosaamiseen. Tarjolla on myös verkkokoulutuksia ja digitaalisia työkaluja oppimiseen ja osaamisen jakamiseen.

Alkolaista tuoteosaamista vahvistetaan monin eri tavoin. Koulutusten aiheina voivat olla esimerkiksi tietyt viinialueet, trendikkäät ruoka-juoma-aiheet tai aiheita panimotuotteiden ja väkevien maailmasta, vastuullisuusteemoja ja asiakaspalvelua unohtamatta. Koulutuksia tarjotaan niin uransa alussa oleville kuin jo pitkään Alkossa olleille heidän osaamistasonsa mukaan. Erilaiset sesonkiteemat, kuten pääsiäinen keväällä, rapujuhlat kesällä ja joulu loppuvuodesta ovat toistuvia teemoja myös koulutuksissa. Korona-aikana koulutukset on järjestetty pääosin verkkosisältöinä joko itseopiskeluna tai kouluttajien ohjaamina tilaisuuksina.

Osaamisen kehittymisessä pääpaino on työssäoppimisella. Opimme ja jaamme osaamistamme tekemällä ja työskentelemällä yhdessä erilaisissa työympäristöissä ja tiimeissä käyttäen erilaisia digitaalisia työkaluja. Lue lisää osaamisen kehittämisestä Alkolla.

Alkon asiakaspalvelijoilla on käytössä osaamisperusteinen palkkausjärjestelmä eli omalla osaamisen kehittymisellä pystyy vaikuttamaan myös omiin ansioihin.

Innostumalla onnistumisia

Seuraamme säännöllisesti henkilöstökokemustamme kahdesta kolmeen kertaa vuodessa toteutettavalla henkilöstökyselyllä. Kyselyn pohjalta tärkein henkilöstökokemuksen kokonaisuudesta kertova mittarimme on innostusindeksi. Vertailuyrityksiin nähden alkolaiset työyhteisöjen arviot ovat vuosi toisensa jälkeen olleet vertailuaineistoa korkeammat ja tulokset kertovat, että alkolaiset työyhteisöt ovat huipputiimejä.

Tavoitteenamme on, että henkilöstömme onnistuminen ruokkii innostumista, mikä puolestaan tuottaa uusia onnistumisia. Haluamme tarjota myyjillemme mahdollisuuksia kehittyä myös erilaisten oman päätyön ohessa tehtävien roolien kautta, esimerkiksi myymälässä työskentelevä myyjä voi toimia myymälätyön ohessa kouluttajana tai asiakaspalvelukeskuksessa asiantuntijana.

Vastuullisuus Alkon asiakaspalvelun perustana

Vastuullinen alkoholinmyynti on Alkon perustehtävä ja Alkon asiakaspalvelun perusta. Alko tekee vahvaa työtä vastuullisen asiakaspalvelun sekä laadukkaiden tuotteiden varmistamiseksi ja ruoka- ja juomakulttuurin edistämiseksi. Vastuullisuus on mukana jokaisen alkolaisen työssä ja tavoitteissa ja henkilöstöä koulutetaan vastuullisuusasioihin aktiivisesti.

Maailmanluokan asiakaspalvelu

Kaiken johtamisen ja kehittämisen ajurina on asiakas: miten juuri tässä myymälässä ja näiden asiakkaiden kanssa toimimme niin, että saavutamme asiakkaiden arvostuksen ja palvelemme parhaalla mahdollisella tavalla. Uskomme, että vahva osaaminen ja hyvä fiilis työyhteisössä ja innostunut asenne asiakaspalveluun näkyvät asiakastyytyväisyytenä. Onnistuminen mitataan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Maailmanluokan asiakaspalvelu on Alkon tekemistä ja henkilöstön palkitsemista ohjaava mittari.

Alko tarjoaa monipuolisia työtehtäviä eri tuntimäärillä
  • Alkon myyjät työskentelevät useissa myymälöissä. Alkossa työskennellään myymäläryhmissä, joissa on kussakin 2–5 myymälää.
  • Työvuorosuunnittelu nojaa työsopimuksiin, joita Alkon myymälätyössä on pääasiassa neljää mallia: 10, 18, 30 tai 37,5 tuntia viikossa.
  • Kaikilla tuntimäärillä työskentelevät tekevät Alkossa monipuolista työtä, kuten asiakaspalvelua, hyllytystä ja kassatyötä.
Alko on Hyvän mielen työpaikka

MIELI, Suomen Mielenterveys ry on myöntänyt Alkolle Hyvän mielen työpaikka -tunnustuksen. Tunnus kertoo, että Alko on luonut hyviä käytäntöjä ja keinoja mielenterveyden edistämiseen, ja sitoutunut jatkamaan kehitystä.