Ensimmäinen alkoholiton Alko aukeaa Turussa ja lähtee kesäkiertueelle

Tänä kesänä Alkolla on 372 myymälän lisäksi yksi kioski. Ensimmäinen alkoholiton Alko kulkee juhlavuoden kunniaksi pyörillä ja lähtee kesäkiertueelle Turusta. Taustalla on Alkon halu kehittää vastuullista juomakulttuuria ja vastata suomalaisten muuttuviin juomatottumuksiin. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia jo enemmän kuin siideriä.

Ensimmäisten Alkojen ainoa alkoholiton tuote 90 vuotta sitten oli paperipussi. Tänä päivänä Alkon monipuolisesta valikoimasta löytyy lähes 300 erilaista alkoholitonta juomaa, joiden parhaimmistoa tarjoillaan ensimmäistä kertaa tien päältä. Alkoholittoman kioskin kesäkiertue käynnistyy Turusta 10. kesäkuuta, jonka jälkeen liikkuvan Alkon voi bongata muun muassa Tampereelta, Helsingistä, Tahkolta ja Oulusta.

“Asiakkaat toivovat meiltä yhä enemmän myös alkoholittomia juomia. Onkin luonnollista, että palvelumme uusiutuu maailman muuttuessa. Alkoholittomien myynti Alkossa on nelinkertaistunut vuodesta 2012 ja viime vuonna myimme alkoholittomia lähes 17 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020”, kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.  

Alkoholittomat juomat tarjoavat makuelämyksiä ja korkeaa laatua

Suomalaiset kokeilevat ja nauttivat alkoholittomia juomia yhä rohkeammin. Alkoholittomien juomien valmistusmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Saatavilla on yhä enemmän laadukkaita ja makumaailmaltaan kiinnostavia tuotteita.

”Alkoholiton ei ole enää vain limun korvike. Alkoholittomia juomia voi yhdistää alkoholillisten tapaan mainiosti myös ruoan makumaailmoihin”, Lindström sanoo.

Lindströmin mukaan alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy. 

”Alkoholittomat eivät myöskään ole pelkästään absolutistien juttu. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia tottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Ja voisiko jossain tilanteessa valita myös alkoholittoman tuotteen. Tähän haluamme ihmisiä kioskillammekin rohkaista.”

Vastuullisuus 90-vuotiaan Alkon perustehtävä

Vaikka 90-vuotiaan Alkon ympärillä on maailma muuttunut, on Alkon perustehtävä – vastuullinen alkoholinmyynti – pysynyt samana.

”Haluamme Alkona uudistua ja vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Onhan asiakastarpeiden kuunteleminen juuri sitä hyvää palvelua, josta meidät tunnetaan. Kiertue on osoitus siitä, että haluamme löytää uusia ja yllättäviäkin tapoja kehittää vastuullisempaa juomakulttuuria Suomessa”, Lindström summaa.

Alkoholiton kioski kiertää kahdeksalla paikkakunnalla läpi Suomen tunnettujen kesätapahtumien aikaan. Kioskista myydään nimensä mukaisesti alkoholittomia juomia.

”Kioskin valikoima on tarkoin valittu, ja tuotteita kioskissa on keskimäärin kymmenen. Mukana on itseoikeutetusti myös meidän Välivesi, joka saa kesän aikana rinnalleen uuden puolukkaisen version."

Kioskin kiertuepäivät ja -kaupungit ovat valikoituneet ajankohtiin, jolloin kaupungeissa tapahtuu muutenkin ja ihmiset ovat liikkeellä.

10.–12.6. Turku 
17.–18.6. Tampere 
20.–21.6. Kuopio 
23.–24.6. Tahko, Nilsiä 
2.7. Helsinki (Pride)
6.–8.7. Jyväskylä 
13.–15.7. Pori
5.–6.8. Oulu 

Kompensoimme kioskin kuljettamisesta syntyneet päästöt pienentääksemme kioskin aiheuttamaa ympäristökuormaa.

 

Lisätietoja

Alkon viestintä, mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

 

Lataa kuvia kioskista:

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Tiedotetta päivitetty 8.6. klo 13.03: Poistettu kaupungeissa samaan aikaan järjestettävien kesätapahtumien nimet.