
Alkon logot vuodesta 1932 lähtien
Vuonna 1932 perustettiin Oy Alkoholiliike Ab, jota on historiansa alusta asti kutsuttu lyhyemmin nimellä Alko. Alko-sana visualisoitiin ensimmäisen kerran jo perustamisvuonna pullojen etiketteihin. Vuosikymmenten myötä Alkosta tuli yhtiön virallinen nimi ja etikettejä koristanut graafinen tunnus on kokenut evoluution yhtiön viralliseksi logoksi.
Alkon historia alkaa vuodesta 1932, kun kieltolaki kumottiin ja yhtiö perustettiin. Valtion omistamalle Oy Alkoholiliike Ab:lle annettiin yksinoikeus tuoda, viedä, valmistaa ja myydä alkoholijuomia.
Alkon kuvallinen tunnusmerkki, eli liikemerkki on peräisin Viipurista, jossa kieltolain aikana toimi kenkätehtailija Alpo Kolehmainen. Hän oli muodostanut ALKO-lyhenteen nimensä alkukirjaimista, ja se komeili muun muassa tehtaan kenkien pohjissa. Kun Kolehmaisen yritys meni konkurssiin, tuotemerkki siirtyi Viipurin alkoholiliikkeen paikallisjohtajan Mikko Vilskan kautta Alkolle huhtikuussa 1932.
Alkon lasinen liikemerkki koristi vuodesta 1932 lähtien vuosikymmenien ajan yhtiön myymälöiden ikkunoita. Liikemerkkiä käytettiin myös laajasti esimerkiksi yhtiön kuljetusautojen ja -korien kyljessä.
Pullojen etiketeistä ja suljennoista löytyi Oy Alkoholiliike Ab:n liikemerkin lisäksi myös erillinen Alko-tunnus. Arkistot eivät kerro tunnuksen graafisen ilmeen synnystä tai kuinka laajasti sitä on hyödynnetty Alkon eri pinnoissa.
1969 Oy Alko Ab
Helsingin Arkadian myymälä vuonna 1975. Kuvaaja Otso Pietinen, Hotelli- ja ravintolamuseo, Alkon kokoelmat.
Uuden alkoholi- ja keskiolutlain aalloissa Alkon virallinen nimi lyhennettiin Oy Alkoholiliike Ab:stä muotoon Oy Alko Ab vuonna 1969. Samaan ajankohtaan myös myymälöiden liikemerkit uudistettiin. Arkistot eivät kerro tarkempia tietoja liikemerkin graafisen ilmeen synnystä tai suunnittelijasta.
1983 Alkon liikemerkki ja logo
Alkolle suunniteltiin uusi liikemerkki ja yhtiön nimi sai uuden graafisen ilmeen logona. Alkon liikemerkin suunnitteli taiteilija Kyösti Varis, joka kuvasi liikemerkin symboliikkaa vuoden 1983 henkilöstölehdessä seuraavasti:
"Alkon merkin lähtökohtana oli ajatus yhtiön toiminnasta, siitä kaksijakoisuudesta, mikä sen työlle on määritelty. Lasi on graafisesti helpommin sovellettavissa kuin esimerkiksi pullo". Terävä A ja sen huipulla tasapainoileva lasi muodostavat vaa'an kuvaten täten Alkon tehtävien tasapainoisen hoitamisen tärkeyttä. On tuotettava ja myytävä alkoholijuomia, mutta samalla pyrittävä ohjaamaan kulutusta kohtuuden suuntaan sekä hoitamaan alkoholipolitiikkaa mahdollisimman tasapuolisesti.''(Pulloposti 8/1963)
Logoa hyödynnettiin edellisten vuosikymmenien tapaan Alkon valmistamien tuotteiden korkeissa. Kuvassa Alkon Salmisaaren tehtaan tuotannossa käytettyjä sulkimia.
1994
Suomesta tuli Euroopan talousalueen jäsen vuonna 1994. Toimintaympäristön muutosten johdosta Alkoa alettiin uudelleen organisoimaan, ja muutosvalmisteluiden myötä myös Alkon logo sai uuden vinokirjaimisen ilmeen. Liikemerkki säilyi ennallaan. Taitelija Kyösti Varis oli mukana myös 1990-luvun ilmeen uudistuksessa.
2007 Alkon nykyinen ilme syntyy
Alkon ilmettä on viimeisimmän kerran uudistettu vuonna 2007 Alkon 75-vuotisjuhlien kunniaksi. Alko liikemerkki ja logo yhdistettiin ja aiemmasta logosta tutulle punaiselle värille haettiin entistä raikkaampi sävy. Alkon yritysilmeen muut peruselementit kuten värit, tekstityyppi ja kuvituksen tyyli suunniteltiin moderneiksi, raikkaiksi ja hyvin aikaa kestäviksi.
Alkon visuaalinen ilme uudistettiin yhteystyössä mainostoimisto Sek & Grey Oy:n kanssa. Uuden logon suunnitteli johtava graafinen suunnittelija Petteri Järvelin.
Lähde: Pulloposti-henkilöstölehti, Hotelli- ja ravintolamuseo & Alkon historia (Martti Häikiö).