Beställnings- och leveransvillkor för alko ab:s företagskunder

Läs beställnings- och leveransvillkoren för Alko Ab:s webbutik nedan. Beställnings- och leveransvillkor för alko ab:s konsumentkunder hittar du här.

14.12.2023

1 Allmänna villkor

Dessa avtalsvillkor innehåller villkoren för beställning, leverans och avbeställning av Produkter som beställs genom Alko Ab:s ("Alko") webbutikstjänst Alko.fi ("Tjänsten"), Alko-mobilapp ("Tjänsten") och kundtjänstcentralen. 

Kunden godkänner villkoren och förbinder sig att följa dessa villkor genom att beställa Produkter via Tjänsten. Tjänsten innehåller därtill meddelanden och bruksanvisningar som kompletterar dessa villkor. Alko förbehåller sig rätten att ändra Tjänstens innehåll och dessa villkor. Kunden godkänner ändringarna genom att använda Tjänsten. De gällande villkoren kan läsas på Alkos webbplats. 

2 Definitioner

Med en Kund avses en juridisk person som beställer Produkter i egenskap av företagskund hos Alko. Kunden ska ha ett gällande FO-nummer, som han eller hon anger i Tjänsten vid registreringen. 

Svag alkoholprodukt avser en alkoholprodukt som innehåller högst 22 volymprocent etylalkohol. 

Produkt avser alla Produkter som Alko säljer. 

3 Beställning av Produkter

Allmänt om beställning 

Den som beställer Produkter måste vara myndig. Alko säljer Svaga alkoholprodukter till personer som har fyllt 18 år och alkoholprodukter som är starkare än Svaga alkoholprodukter till personer som har fyllt 20 år.  

Kunderna ansvarar för att uppgifterna som de har lämnat till Alko är korrekta. Alko ansvarar inte för skada eller störning som orsakas Kunden eller tredje part på grund av att Kunden har uppgett felaktiga uppgifter. 

Alko har rätt att radera en beställning som Kunden har gjort om Kunden bryter mot eller kringgår Tjänstens villkor eller handlar mot lag eller god sed. Alko förbehåller sig rätten att vägra sälja eller överlämna Produkter till Kunden. 

Varje Produkts eller Tjänsts huvudsakliga egenskaper och pris anges på produktsidan. Allergener som Produkten innehåller framgår av Produktens etikett. Priserna innehåller mervärdesskatt, om inget annat uppges. Samtidigt meddelas också Produktens tillgänglighet och eventuella begränsningar i tillgängligheten. Om det uppstår problem i leveransen av en beställd Produkt, tar Alko kontakt med Kunden. 

Alko ansvarar inte för skador som orsakas av eventuella störningar, fel eller dröjsmål i hanteringen eller leveransen av beställningar som beror på någon annan orsak än sådan som beror på Tjänsten. Alko ansvarar inte för skador som orsakas av att verksamheten försvåras orimligt på grund av force majeure eller motsvarande orsak, exempelvis myndighetsåtgärd, krig eller krigshot, upplopp eller uppror, av Alko oberoende störning i postgången, automatisk databehandling, dataöverföring, övrig elektronisk kommunikation eller elförsörjningen, avbrott orsakat av brand eller annan olycka, eller facklig konfliktåtgärd, som strejk, lockout, bojkott eller blockad. Force majeure eller annan ovan nämnd omständighet ger Alko rätt att tills vidare avbryta leveransen av beställningar. 

Beställning av produkter i webbutiken 

Kunden ska registrera sig för att komma in i Tjänsten och göra beställningar i webbutiken. En inlämnad beställning förbinder Kunden efter att Kunden har godkänt och betalat den. Därefter går det inte att göra ändringar i beställningen. 

Alko förbehåller sig rätten att ställa begränsningar eller villkor för antalet Produkter som kan beställas. Produktspecifika köpbegränsningar eller särskilda villkor för produkterna kan ses på produktkortet vid beställning av produkten. 

Beställning av produkter via kundtjänstcentralen 

Kunden kan göra en beställning via kundtjänstcentralen genom att fylla i beställningsformuläret och skicka det via e-post till Alkos kundtjänst asiakaspalvelu@alko.fi. En inlämnad beställning förbinder Kunden efter att Kunden har godkänt och betalat den. Därefter går det inte att göra ändringar i beställningen. 

Vid beställning genom kundtjänst tar Alko ut en serviceavgift i samband med beställningen. Avgiften debiteras enligt gällande prislista. Prislistan finns på adressen https://www.alko.fi/sv/foretagskunder/leveranstider

Beställning av produkter med serveringstillståndsnummer 

Om Kunden beställer Produkter för utskänkning, ska Kunden uppge serveringstillståndets nummer och serveringsstället som tillståndet gäller. Produkterna levereras inom ramen för tillståndets omfattning och endast till den adress som tillståndet gäller. 

4 Betalningssätt

Kunden betalar de beställda Produkterna i samband med beställningen med något av de betalningssätt som Alko accepterar. 

Alko förbehåller sig rätten att begränsa värdet på den totala beställningen i enlighet med det valda betalningssättet. 

Beställning i webbutiken 

Betalning sker med ett SSL-krypterat betalningsformulär. Betalningssätt som kan användas: betalkort, nätbank, mobilbetalning, företagsfakturering och Alko presentkort. 

Betalkort (VISA, Mastercard, American Express): betalkortsuppgifterna skickas till betalkortsförmedlaren via en skyddad anslutning. Kortuppgifterna sparas inte i Alkos egna system. 

Nätbanker (Nordea, Andelsbanken, Danske Bank, Handelsbanken, Sparbanken, Ålandsbanken, S-Banken, Aktia, POP Banken, Oma Sparbanken): kunden omdirigeras automatiskt till bankens betaltjänst och beställningen betalas direkt från kundens eget konto. 

Mobilbetalning (MobilePay, Siirto): mobilbetalning kräver att appen först laddas ner och tas i bruk. 

Villkor för MobilePay: https://mobilepay.fi/asiakastuki/ehdot 

OP:s allmänna betalningsvillkor: https://www.op.fi/tac?did=Hemak0000002717&cs=7f653641d3fb31069e9e2eb71e9f141460575b214e26ed07a802a3c54e87b77a 

Användarvillkor för Siirto-tjänsten hos Nordea: https://www.nordea.fi/Images/146-173247/siirto-ehdot-fi.pdf 

Användarvillkor för Siirto-tjänsten hos S-Banken: https://dokumentit.s-pankki.fi/tiedostot/siirto-ehdot-fi 

Företagsfakturering: Kreditgivaren är Norion Bank AB under marknadsföringsnamnet Walley. Faktureringstjänstens användarhantering sker i Enterpay. Alkos hanteringsavgift enligt prislistan tillkommer på fakturan. Vid acceptering av betalningen accepterar kunden samtidigt kreditgivarens villkor. 

Walleys villkor: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_B2B_FI.pdf  

Presentkort

Villkor för presentkort.

Beställning via kundtjänstcentralen 

Kunden får en betalningslänk via e-post, där man väljer bland de tillgängliga betalningssätten. 

Betalkort: VISA, Mastercard, American Express 

Nätbanker: Nordea, Andelsbanken, Danske Bank, Handelsbanken, Sparbanken, Ålandsbanken, S-Banken, Aktia, POP Banken, Oma Sparbanken 

Mobilbetalning (tjänsteleverantörernas detaljerade villkor finns ovan): MobilePay, Siirto. 

5 Leverans 

Leverans till Alko butik, uthämtningsställe eller med transport 

Leveranskostnaderna för en Produkt meddelas före köpet. Produkterna i Tjänsten levereras endast inom Finland. Om leveransområdet är begränsat på annat sätt, meddelas det i Tjänsten. Alko levererar Produkterna till Alkos butik eller uthämtningsställe som avtalas i förväg. Produkterna kan överlämnas till Kunden endast under Alkobutikernas öppettider. 

Kunden ska hämta de beställda Produkterna inom tio dagar räknat från ankomstavin. Om Kunden inte hämtar Produkterna inom tio dagar eller om Produkterna inte kan överlåtas i samband med transporten, har Alko rätt att ta betalt för Produkterna och ta ut en eventuell hanteringsavgift. Alko har efter eget övervägande rätt att återföra Produkter som inte hämtats ut till försäljning eller vid behov förstöra Produkterna. 

Kunderna har möjlighet att beställa transport för Produkterna till en av dem uppgiven adress i Fasta Finland. Alko levererar inte Produkter till privata hemadresser om de inte utgör Kundens officiella adress.  

Alkos transportpartner levererar Produkterna till den adress som Kunden uppgett på vardagar under Alkos öppettider. Om möjligt levereras Produkterna även till nedre eller övre våningar, om tillgången till lokalen är obehindrad. 

Om kunden eller den mottagare som kunden har angett inte tar emot beställningen vid leveranstillfället, har kunden eller annan angiven mottagare möjlighet att komma överens om en ny leveranstid en gång. Om även den andra leveransen misslyckas, returneras produkterna till Alkos lager. I detta fall annulleras beställningen eller så avtalas en ny leveranstid med kundtjänstcentret. Vid avbeställning återbetalar Alko endast priset på produkterna.

Alko har rätt att ta ut en avgift för avbeställning och eventuell omleverans som motsvarar kostnaderna för beställningar som inte har tagits emot från avhämtningsstället eller överlåtits under transporten.

Om kunden ändrar leveransadress eller dess ytterligare information vid den tidpunkt då beställningen har överförts till Alkos transportpartner, tar Alko ut en serviceavgift för ändringen. Avgiften debiteras enligt gällande prislista. Prislistan finns på adressen https://www.alko.fi/sv/foretagskunder/leveranstider. 

Överlämning av beställning 

Beställningen kan överlämnas endast mot beställningsbekräftelse och den mottagande personen måste uppfylla kraven för överlämnande som specificeras i dessa villkor samt i lagen. 

Beställda Produkter överlämnas till Kunden förutsatt att: 

  • personen som hämtar ut Svaga alkoholprodukter har fyllt 18 år; personen som hämtar ut alkoholprodukter som är starkare än Svaga alkoholprodukter har fyllt 20 år; 

  • personen inte uppträder störande eller uppenbart är berusad eller 

  • det inte finns skäl att befara att alkoholprodukten missbrukas eller överlåts eller förmedlas olovligen. Om alkoholdrycker transporteras mot arvode (t.ex. transportföretag eller taxi) är det fråga om lagstridig förmedling. 

Kundens identitet kontrolleras vid utlämningen och Alko sparar personens namn för att förebygga och utreda missbruk och problemsituationer samt för att garantera datasäkerheten. 

Personalen i den Alkobutik eller det uthämtningsställe som lämnar ut Produkterna eller representanten för det företag som transporterar Produkterna har alltid beslutanderätt i fråga om överlåtelse av Produkterna. 

Retur av produkter 

Det finns ingen returrätt för beställda och betalda produkter. 

6 Reklamationer och ansvarsfriskrivning

Kunden ska anmäla om fel i Produkten eller i leveransen till Alko utan dröjsmål efter att ha mottagit Produkten och lämna den felaktiga Produkten till en Alkobutik. Vid meddelande om fel i leverans är Kunden skyldig att uppvisa beställningsbekräftelse/kvitto över sin beställning. Reklamationer behandlas inte vid Alkos uthämtningsställen. Alko ersätter den defekta Produkten eller kompenserar den på annat sätt. 

Reklamationer ska lämnas in skriftligen. Endast skriftliga reklamationer behandlas. Felanmälningarna kan skickas per e-post till adressen asiakaspalvelu@alko.fi eller per post till adressen Alko Ab, kundtjänst PB 33, 00181 Helsingfors. 

Alko ansvarar inte för några indirekta skador för Kunden och Alkos ansvar för direkt skada som tillfogats Kunden som ett resultat av avtalsbrott är begränsat till ett belopp som motsvarar totalpriset på de Produkter som utgör föremål för köpet. 

7 Hantering av personuppgifter och kakor

Personuppgifter som Kunden har lämnat elektroniskt eller i annan form hanteras på det sätt som krävs i EU:s dataskyddsförordning (EU 2016/679) eller i den nationella lagstiftningen. 

Personuppgifter om Kunderna samlas och sparas i kundregistret som Alko administrerar. Hanteringen av personuppgifter och kakor beskrivs på Alkos webbplats. 

8 Tillämplig lag och lösning av tvister

På dessa beställnings- och leveransvillkor tillämpas Finlands lag med undantag av dess bestämmelser om lagval. 

Tvister på grund av och om dessa beställnings- och leveransvillkor löses i första hand genom förhandlingar mellan Alko och Kunden. Om förhandlingarna inte leder till en uppgörelse i godo, löses tvisterna i Helsingfors tingsrätt. 

9 Alkos kontaktuppgifter

Adressen till Alkos huvudkontor är:

Alko Ab, PB 99, 00101 Helsingfors

 

Kontaktuppgifterna för Alkos kundtjänst:

E-post: kundtjanst@alko.fi

Telefonnummer: 020 692 771 (lsa/lna)

Arkiverade:

Beställnings- och leveransvillkor för alko ab:s företagskunder - gällande till 13.12.2023
Beställnings- och leveransvillkor för alko ab:s företagskunder - gällande till 22.11.2023