Vastuullisuuden johtaminen Alkossa
Vastuullisuuden johtaminen Alkossa on tavoitteellista ja strategialähtöistä. Vaikuttavuuden aikaansaamiseksi keskitämme tekemisemme olennaisiin teemoihin, joista alkoholihaittojen ehkäiseminen on yksi tärkeimmistä.
Vastuullisuutta johdetaan Alkossa strategialähtöisesti kolmen osa-alueen kautta:
- Yhteisö, Hyvinvoinnista huolehtiminen
- Ympäristö, Kestävä kuluttaminen
- Yhdessä, Toimi ja vaikuta
Osa-alueet kattavat Alkon koko toiminnan, nojaten yhtiön perustehtävään vastuullisena alkoholin myyjänä, siten että alkoholihaitat vähenevät.
Vastuullinen toiminta ja sen kehittäminen on tavoitteellista
Vastuullisuustyölle asetetaan strategiassa pitkän tähtäimen tavoitteita, joiden saavuttamista tuetaan vuosittain laadittavalla toimintasuunnitelmalla. Johtoryhmä käsittelee strategian ja toimintasuunnitelman kannalta keskeiset vastuullisuusasiat. Operatiivisesta johtamisesta vastaa kunkin liiketoimintayksikön ja tukitoiminnon vetäjä. Vastuullisuuden työryhmä käsittelee vastuullisuuden kehitysprojektit ja toimenpiteet.
Alkon hallitus käsittelee säännöllisesti keskeisiä vastuullisuustoimenpiteitä, jotka hallituksen valiokunnat ovat valmistelleet. Hallintoneuvosto vahvistaa strategian mukaisen vastuullisuustoimenpiteiden vuosisuunnitelman ja antaa kertomuksen edellisen vuoden toimenpiteistä. Toimitusjohtaja raportoi vastuullisuussuunnitelman toteuttamisesta Alkon yhtiökokouksessa. Yhtiökokous päättää yhtiön antamien lahjoitusten enimmäismäärästä.
Keskittymällä olennaiseen saadaan vaikutuksia aikaan
Alko päivitti olennaisuusanalyysiaan ja raportointikäytäntöjään vuonna 2023. Edellinen päivitys on vuodelta 2021.
Päivityksessä hyödynnettiin Alkon strategiatyön pohjaksi tehtyjä sidosryhmätutkimuksia ja muita materiaaleja. Lisäksi haastateltiin Alkon keskeisiä sidosryhmien edustajia ja järjestettiin työpaja tavarantoimittajille.
Alkon perustehtävä alkoholihaittojen ennaltaehkäisemiseksi ja vähentämiseksi koettiin sidosryhmien keskuudessa edelleen vastuullisuustyön olennaisimmaksi teemaksi. Ihmis- ja työoikeuksien varmistaminen tuotantoketjussa, ilmastonmuutoksen hillintä, luonnon monimuotoisuuden turvaaminen, vastuullinen valikoima, vastuullinen työnantaja, eettinen läpinäkyvä toiminta ja taloudellinen vastuu sekä kiertotalouden edistäminen nähtiin myös olennaisina teemoina.
Vastuullisuusviestintä tekee strategisesti tärkeät teemamme näkyväksi sidosryhmille
Alkon vastuullisuustyötä tekevät näkyväksi myös markkinointiviestintäkampanjat eri viestintäkanavissa. Tavoitteena on lisätä sidosryhmien tietämystä Alkossa tehtävästä vastuullisuustyöstä sekä yhteistyökumppaneiden tarjoamista tukipalveluista. Kampanjat konkretisoivat vastuullisuustyötä myös henkilöstölle, luoden merkityksellisyyttä heidän työhönsä.