Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin Alkon toimintaan liittyviin kysymyksiin. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jos et löydä vastausta kysymykseesi.

Asiointi myymälöissä 

Asiointi verkkokaupassa

Tuotteet 

Muut palvelut 

Mistä voin tarkistaa Alkon aukioloajat?

Voit tarkistaa myymälöiden aukioloajat verkkosivujen Myymälät-osiosta. Oikeaa myymälää voi etsiä kartalta tai hakea hakusanalla. Yleiset aukioloaikamme ja poikkeukset niihin voit tarkistaa täältä

Takaisin ylös


Miksi minulta tarkistettiin ikä, vaikka ostin pelkkiä alkoholittomia tuotteita?  

Tarkistamme iän kaikilta alle 30-vuotiaalta vaikuttavilta asiakkailtamme, jos ostoksena on muuta kuin virvoitusjuomia tai vettä. Emme myy alaikäisille täysin alkoholittomia, alkoholijuomilta pakkaukseltaan näyttäviä juomia, kuten kuohuviinejä, viinejä tai oluita. Päätös perustuu Valviran ja kaupan alan yhteiseen linjaukseen.

Yksi perustehtävistämme on edesauttaa, etteivät alaikäiset nauttisi alkoholia ja käytäntömme on osa vastuullisuustyötämme. Voit lukea lisää myynninvalvonnasta täältä.  

Takaisin ylös

Voinko asioida Alkossa lapsen kanssa?   

Alkoissa voit asioida yhdessä lastesi tai muiden alaikäisten henkilöiden kanssa. Mikäli myyjälle herää epäily juomien välittämisestä alaikäiselle, on hänellä velvollisuus kysyä juomien käyttötarkoitusta, jolla pyritään sulkemaan pois välitysepäily. Voit lukea lisää myynninvalvonnasta täältä.  

Takaisin ylös

Voinko asioida Alkossa muiden kauppojen ostoskärryjen kanssa?  

Toivomme, että asiakkaamme käyttäisivät myymälätiloihimme mitoitettuja omia ostoskärryjämme, koska Alkon myymälöiden tilat ovat rajalliset. Hyllyjen väliin jäävät käytävät ovat huomattavasti kapeammat kuin marketeissa, eivätkä tällöin esimerkiksi kahdet marketkärryt mahdu käytävällä ohittamaan toisiaan.   

Takaisin ylös

Voinko tuoda lemmikkini Alkoon? 

Lemmikkien tuonti myymälöihimme ei ole sallittua. Haluamme taata miellyttävän asioinnin myös allergisille asiakkaille ja välttää mahdollisia vahinkoja tilassa, jossa on hyllyillä paljon lasipulloja.

Myymälöihin ovat tervetulleita avustavat koirat kuten opas-, kuulo-, avustaja-, tuki- ja hypokoirat.

Lemmikit ovat omistajalleen tärkeitä kumppaneita. Pyrimme huomioimaan tämän muun muassa tarjoamalla nyt kesäsesongissa koirille välivettä juomakupissa myymälän ulkopuolella. Vesipiste on käytössä osassa myymälöitämme.

Jos suinkin mahdollista, myyjämme auttavat mielellään tilanteissa, jossa lemmikki on kauppareissulla mukana. Voimme hakea toivotun tuotteen hyllystä tai pitää eläinystävälle seuraa myymälän ulkopuolella.    

Takaisin ylös

Onko kaikissa Alkon myymälöissä kylmäkaapit?  

Kylmäkaappeja ei aivan kaikissa myymälöissä ole, mutta useasta myymälästä löytyy ainakin yksi kylmäkaappi. Alkon myymälöissä on kahdenlaisia kylmäkaappeja; panimokaappeja ja viinikaappeja. Panimokaapeista löydät valikoiman oluita, siidereitä ja juomasekoituksia sekä alkoholittomia vaihtoehtoja. Viinikaapeissa on erilaisia valko-, rosee- ja kuohuviinejä sekä alkoholittomia vaihtoehtoja. Kylmäkaapissa olevien tuotteiden valikoima vaihtelee myymälöittäin.    

Takaisin ylös

Miten ostan lahjakortin?  

Täysi-ikäiset asiakkaamme voivat ostaa lahjakortteja kaikista myymälöistämme ja verkkokaupastamme. Kortille voi ladata 5 - 1 000 euroa. Lahjakortit käyvät maksuvälineenä kaikissa Alkon myymälöissä ja Alkon verkkokaupassa. Huomioithan, että ennen 1.3.2023 ostetut lahjakorit käyvät maksuvälineinä vain Alkon myymälöissä. Kortille mahdollisesti jäävän arvon voi hyödyntää seuraavilla ostoskerroilla. Lue lisää lahjakortista.  

Takaisin ylös

Voinko palauttaa myymälään sieltä ostamiani avaamattomia tuotteita?

Varmistaaksemme kaikkien myymiemme tuotteiden laadun ja taataksemme tuotteiden turvallisuuden, tuotteillamme ei ole vaihto- tai palautusoikeutta. Siinä vaiheessa, kun tuote on siirtynyt myymälästä asiakkaalle, emme voi enää jälleenmyydä sitä. Jos taas kyseessä on pakkausvirhe, katso ohjeemme virheellisen tuotteen palauttamiseen
Verkkokauppatilauksiin liittyvissä tuotepalautuksissa tutustu tilaus- ja toimitusehtoihin täältä.

Takaisin ylös
 

Asiointi verkkokaupassa

Miten teen tilauksen Alkon verkkokaupassa?

Alko.fi:ssä yli 11 000 tuotteen valikoimamme on ulottuvillasi. Voit tutustua tuotteisiin, vertailla niitä ja tehdä ostoksia juuri silloin, kuin itsellesi sopii. Selaile tuotteitamme ja valitse haluamasi. Lisää tuotteet ostoskoriin ja siirry kassalle valitsemaan toimitus- ja maksutapa. Sinua pyydetään tunnistautumaan verkkopankkitunnuksillasi ennen kassalle siirtymistä. Jos tunnistautumisen yhteydessä luot itsellesi käyttäjätunnuksen, voit jatkossa asioida kirjautumalla sähköpostiosoitteellasi ja valitsemallasi salasanalla. Lue lisää verkkokaupasta. Jos olet yritysasiakas, lue lisää täältä.

Takaisin ylös

Miten ja mistä noudan verkkokauppatilauksen? 

Kun saat saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla, voit käydä noutamassa tilauksesi myymälästä tai noutopisteestä. Tilaus luovutetaan tilausnumeroa ja henkilöllisyystodistusta vastaan.  

Jos noudat jonkun toisen tekemän tilauksen, on sinulla oltava henkilöllisyystodistuksen lisäksi mukanasi myös tilausvahvistus joko sähköisenä tai paperiversiona. Lisätietoa verkkokaupasta.   

Takaisin ylös

Saanko Alkon kautta kotiinkuljetuksen ostamilleni alkoholijuomille?

Suomen alkoholilain mukaan alkoholin vähittäismyyntiä saa harjoittaa vain luovuttamalla alkoholijuomat asiakkaalle hyväksytyssä vähittäismyyntipaikassa. Siten alkoholin kotiinkuljetus kuluttajille ei Suomessa ole mahdollista.

Takaisin ylös

Miten teen lahjatilauksen?  

Verkkokaupan rekisteröityneet asiakkaat voivat tilata tuotteita lahjaksi toiselle henkilölle. Tällöin lahjatilaus toimitetaan valitsemaasi myymälään tai noutopisteeseen, josta lahjan saaja voi käydä ne noutamassa. Tilaus tehdään Alkon verkkokaupassa. Voit lisätä mukaan myös oman henkilökohtaisen viestisi.

Lahjatilauksiin pätevät samat toimintatavat kuin muussakin asioinnissa. Mietoja alkoholijuomia vastaanottavan tulee olla vähintään 18-vuotias ja vahvoja (yli 22 %) alkoholijuomia vastaanottavan tulee olla vähintään 20-vuotias. Huomioithan, että myyjän kanssa tehtävissä verkkokauppatilauksissa ei voi tilata lahjaksi. Tutustu lahjatilaukseen.  

Takaisin ylös

Miten tilaan tuotteita verkkokaupasta, jos paikkakunnallani ei ole Alkoa? 

Voit tilata tuotteita myös noutopisteisiimme. Noutopisteet ovat paikallisia yhteistyökumppaneitamme paikkakunnilla, joilla ei ole Alkon myymälää. Voit tehdä tilauksen verkkokaupasta ja valita noutopaikaksi haluamasi noutopisteen. Katso kaikki noutopisteemme

Takaisin ylös

Tuotteet 


Miten tarkistan löytyykö haluamaani tuotetta Alkon myymälästä? 

Löydät myymäläsaatavuuden kätevästi verkkosivujemme tuotteet-osiosta klikkaamalla tuotekortin auki ja valitsemalla Katso myymäläsaatavuus. Listalle tulevat näkyville ne myymälät, joissa kyseistä tuotetta on saatavilla. Koko listaa ei tarvitse selata auki, vaan voit hakea listasta kirjoittamalla kenttään myymälän nimen. Myymäläsaatavuuden voi tarkistaa myös Alkon mobiilisovelluksesta.

Mitä teen, jos epäilen ostamani tuotteen olevan virheellinen?  

Tuotteiden korkea laatu on meille vastuullisena toimijana erittäin tärkeää. Voit palauttaa virheellisen tuotteen mihin tahansa Alkon myymälään. Virheen toteamista varten tuotetta pitää olla runsaasti jäljellä alkuperäisessä pakkauksessa. Kun virhe on todennettu myymälässä, saat tuotteesta rahat takaisin.  

Tarkemmin tuotevirheistä ja niihin liittyvien reklamaatioiden käsittelystä voit lukea täältä.  

Takaisin ylös

Voinko palauttaa tyhjät pullot ja tölkit mihin tahansa pullonpalautuspisteeseen?  

Pantilliset juomapakkaukset voit palauttaa mihin tahansa pullonpalautuspisteeseen Suomessa. Lue lisää pullojen ja tölkkien kierrätyksestä.  

Takaisin ylös

Saako kaikista Alkosta ostetuista pulloista ja tölkeistä pantin?  

Suuri osa Alkossa myytävistä pulloista ja metallitölkeistä kuuluu panttijärjestelmään, eli niistä maksetaan pantti. Tuotteen pantillisuuden voi tarkistaa myyntikuitista sekä myymälässä tuotteen hintalapusta. Verkkosivuillamme pantillisuustieto löytyy tuotekortilta. Osassa pantillisista tuotteista myös itse juomapakkauksessa on panttimerkintä, ei kuitenkaan kaikissa. Täällä voit tarkistaa tuotteen pantillisuuden. 

Takaisin ylös

Miten kierrätän pantittomat pullot?  

Myös pantittomat juomapakkaukset on hyvä kierrättää. Muovipullot voi toimittaa muovinkeräykseen tai energiajakeeseen, lasipullot lasinkeräykseen ja tölkit metallinkeräykseen. Lisää juomapakkausten kierrätyksestä voit lukea täältä. 

Takaisin ylös 

Miten kierrätän hanapakkaukset ja viinipussit? 

Hanapakkauksen kartonki kierrätetään normaalin kartonginkeräyksen mukana. Alumiinista ja muovista valmistetut sisäpussit sekä muoviosat voi hävittää sekajätteen mukana. Jos pussi ei sisällä alumiinia, sen ja muut muoviosat voi laittaa myös muovinkeräykseen tai energiajätteeseen.  

Takaisin ylös

Kuinka voin saada puisen viinilaatikon? 

Voit kysyä myymälähenkilökunnalta, onko tyhjiä laatikoita saatavilla. Laatikoiden suuren kysynnän vuoksi niitä ei valitettavasti voi varata asiakkaille. Verkkokauppatilauksissa tuotteet yleensä toimitetaan alkuperäisissä kuljetuslaatikoissaan, jos tuotetta tilaa koko laatikollisen. Valitettavasti tietoa siitä, ovatko tuotteet pakattu puulaatikkoon ei kuitenkaan voi saada etukäteen.    

Takaisin ylös

Mitkä Alkon tuotteista myydään lahjapakkauksessa? 

Osa tuotteistamme myydään lahjapakkauksissa ja ne löytyvät hyllystä pakkauksineen. Pakkaus sisältyy tällöin tuotteen hintaan. Löydät lahjapakkauksissa myytävät tuotteet myös verkkokaupan tuotteet-osion pakkausvalikosta. Mikäli haluat tilata verkkokaupastamme lahjapakkaukseen pakattuja tuotteita suurempia määriä, suosittelemme varmistamaan tuotteen saatavuuden asiakaspalvelustamme.   

Takaisin ylös

Millä perusteella tuotteet valitaan myymälän valikoimaan? 

Myymälävalikoiman runko muodostuu kattavasta vakiovalikoimastamme. Vakiovalikoimaa täydentävät kausituotteet, erikoiserät ja tilausvalikoima. Jokainen myymälä seuraa eri tuoteryhmien kysyntää ja valikoima vaihtelee asiakkaiden toiveiden sekä myymälätyypin mukaisesti. Lue lisää valikoimastamme.  

Takaisin ylös

Miten toivon tuotetta Alkon valikoimaan?  

Voit toivoa tiettyä tuotetta valikoimastamme lähimmän Alkosi hyllylle tai tehdä tuotetoiveen valikoiman ulkopuolelta osoitteessa Alkotoive.fi Kuulemme mielellämme tuotteisiin, trendeihin tai vaikka viinimaihin liittyvistä toiveistasi ja ideoistasi.  

Myymälä toteuttaa asiakastoiveita jatkuvasti sitä mukaa, kun hyllyssä on tilaa uusille tuotetoiveille. Toiveet käydään läpi viikoittain ja niitä käsiteltäessä otetaan huomioon myös myymälän kysynnän rakenne ja paikallinen asiakaskunta. Kaikkia toiveita emme valitettavasti pysty toteuttamaan, mutta teemme parhaamme ja käsittelemme kaikki toiveet. Emme kerää yhteystietoja, joten siksi emme pysty yksilöllisesti viestimään toteutuneista toiveista. Toteutuneen asiakastoiveen tunnistat lähimyymälässäsi Alkotoive-merkistä.

Alkotoiveen lisäksi Alko.fi:hin rekisteröityneillä asiakkailla on myös mahdollista tehdä erikoistilauskysely, jonka avulla selvitämme valikoimamme ulkopuolisen tuotteen toimitus- ja tilausmahdollisuuden Suomeen. Lue lisää erikoistilauksista   

Takaisin ylös

Miten Alkon tuotteet hinnoitellaan?  

Alkon hinnoittelu on täysin avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin. Tavarantoimittajat määrittelevät tuotteidensa hinnat. Hinta sisältää tuotteen ostohinnan ja Alkon myyntikatteen lisäksi alkoholijuoma- ja pakkausverot, arvonlisäveron sekä pantin.   

Takaisin ylös

Muut palvelut

Vieläko Alko järjestää Etiketti-pruuveja?

Alko ei toistaiseksi järjestä Etiketti-pruuveja eli viinikursseja.

Alkon Etiketti-pruuvit eli viinikurssit aloitettiin vuonna 1998 asiakkaiden toiveesta. Alko on Etiketti-pruuveilla halunnut tarjota asiakkaille mahdollisuuksia syventää osaamistaan ja tuotetuntemustaan sekä edistää vastuullista ruoka- ja juomakulttuuria. Osallistujilla on ollut mahdollisuus tutustua myös harvinaisempiin tuotteisiin Alkon asiantuntijoiden johdolla.

Takaisin ylös